A legfontosabb kellk a nyereg. Minden mst akr el is hagyhatunk, ha lovunkat clirnyosan tantottuk, menni fog kantr, zabla nlkl is, de a nyereg szksges. Nhny kilomtert szrn is meg lehet tenni, hosszabb tvon azonban mindkt fl rszrl jelentkezhetnek srlsek.
A westernnyereg kzel sem olyan univerzlis, mint a sportnyereg. Az angolban hagyomnyos mdon nem lehet benne lovagolni, mert robosztus felptse, magas kpi s a kpaszarv miatt knyelmetlenn teszi a knnygetst. Eredeti funkcijn kvl csak hobbi - valamint tralovaglsra alkalmas igazn, ezekre viszont nagyon ajnlott. A slybl addan rengeteg ellenrzst vlt ki a lovasokbl, alaptalanul. Nzznk csak egy tlagos, nyolcvan kils embert, hsz kils westernnyereggel! Bizonyra sokan lttunk mr szz kilt meghalad embert lovagolni, aki, bizony az 1-1.5 kilogrammos szuperknny gyngyvszon sportnyeregben is tbbet nyom, mint az elz pros. Ezenkvl lssuk be: micsoda elhanyagolhat slyt jelent akr az elbbi, akr ez utbbi egy norml alkat, 5-600 kils lnak! Nekem ngy ves arab kancm van, kb. 400 kg-ot nyomhat, s nha gy fickndozik a kilencven kilogrammos sszsly alatt, hogy komolyan kapaszkodnom kell.
A j nyereg - dsztstl fggetlenl - minden pnzt megr, mg a rossz nyeregnek ingyen sem vesszk hasznt. Sajnos ez utbbihoz nagyon knny hozzjutni, ott vannak a legtbb lovasboltban, a msodkzbl elad nyergek egy rszt is ezek teszik ki. Az igazn j darabokat kell krltekintssel, egyni kvnsgoknak megfelelen kell vsrolni, vagy mret utn rendelni gyrttl. Soha ne a kllem alapjn vlasszunk! Az els kritrium, hogy knyelmes legyen, lnak s embernek egyarnt. A knyelmet egyik fl szmra sem a prnzat jelenti elssorban, hanem a forma. A felfekv felletnek pontosan kell illeszkednie a l htra, figyelembe vve a marszget, a mar magassgt s a prnafk csavarodst, vagyis hogy a prnafk kvetik-e a lapocktl a ht fel haladva a szgek terlst. Ha ezek az adatok megfelelek, nyergnk minimlisabb prnzattal sem fogja feltrni a lovat, s most mr foglalkozhatunk sajt knyelmnkkel is.
Vizsgljuk meg az lrszt! Nem j, ha tl lapos, az sem, ha tl "hords", vagy szgletes. A knyelmetlenre sikerltet gyakran kiprnzzk, gy rvid tvon j ls esik benne, de ksbb a prna sszeesik, s trezni rajta a szgleteket. Legjobb, ha a fellet kemny, de idelis a formja. Nem is sejtennk, mennyi minden mlik a formn! Nemrgiben volt szerencsm tallkozni egy katonai nyeregvzzal, amely az amerikai McLellan cg keze munkjt dicsri. Tulajdonosa egy szl nyeregaltttel s egy pr kengyelszjjal hasznlja. Ilyet azeltt el sem tudtam volna kpzelni, de kzelebbrl megvizsglva kiderlt a turpissg. Formjval prnzat nlkl is kpes elltni funkcijt, mi tbb, hatrozottan knyelmes. Tkletesen illeszkedik, ott gmblydik, ahol kell, simul a hasznljhoz. Szinte mr vonzalmat kelt az emberben...
A msodik szempont a nyereg hossza. rtend ezen mind az lfellet, mind a nyereg tnyleges hosszsga. Az ls akkor j, ha ppen elfrnk benne, de mg lehetv teszi a vgta kzben szksges rvid, elre - htra csszklst, hogy kiegyenltsk a l mozgst. A nyeregnek pedig, - helyes nyergelsnl - nem szabad belgnia a l cspejhez, mert annak oldalirny mozgsa miatt kidrzslheti azt. Ha ezzel megvagyunk, mr csak el kell dntennk, mire akarjuk hasznlni a nyerget, s ennek megfelelen vlasszunk kpamretet, formt. A meredekebb htskpa biztosabb lst ad, jobban tmaszt, a laposabb nagyobb mozgsszabadsgot enged. Ugyangy a nagyobb kpaszarv jobb kapaszkodt nyjt, tbbmindent akaszthatunk r, a kisebb kevsb zavar s kevsb balesetveszlyes. A kpaszarv szge csak knyelmi krds, illetve a westernsportban a versenyszmokhoz alaktjk ket. Fontos lehet mg a kengyel mrete, formja, mlha felfogatsa szempontjbl a ktz (koncs) szjak szma, hossza.
Attl fggen, hogy lovunkat mihez szoktatjuk, szksgnk lehet a szoksos hevederen kvl a westernben hasznlatos, hts hevederre is. A sportnyeregtl eltren a westernnyeregnek elrbb, az els kpa alatt van a hevederfelfogatsa, ezrt - nem gyzm hangslyozni: helyes nyergels esetn - htrbb kerl a nyereg a lovon. gy, (mivel a heveder nem a nyereg kzppontjnl fogatja azt a lhoz, hanem elrbb) ha meghzzuk a hevedert, a nyereg orrnehz lesz, elrebillenve a htulja kiss elemelkedik a l httl. Ezt kompenzljk egy htuls hevederrel, a kett pedig nagyobb nyeregstabilitst eredmnyez s ez, valamint a vz kitn oldaltartsa lehetv teszi, hogy kicsit lazbbra hagyjuk a hevedereket. A lovat azrt kell hozzszoktatni, mert klnben knnyen lehet rode a mka vge. Elszr inkbb csak hagyjuk lazn, egy klnyivel lgni a hasa alatt. A laza hevederek ellenre a nyereg ugyan megrzi oldalirny stabilitst, a lapockaizmok s a mar miatt pedig ritkn csszik elre, de meredekebb emelkedn htrafel elmozdulhat. Ennek elkerlse vgett kiegsztknt szgyelt alkalmaznak.
Mg valami! Ha lehet, ez egyszer felejtsk el a haznkban dl nyugat- s Amerika mnit! Nem kell mindenron "eredeti" nyerget vsrolni. A stlus shazjt az anyatermszet zmk, izmos, martalan jszgokkal ltta el, mg nlunk a magasabb marak a jellemzek. Ha amerikai lra kszlt nyerget rakunk egy ts-gykeres magyar flvrre, az gy fog billegni a marjn, mint kpcserp a hurkaplcn. Vigasztalsul egy kis krrvends: szegny jenki ha nem akar bizonyos id utn a lova nyakn kiktni nyergestl - mindenestl, knytelen farmatringot alkalmazni.
Ezeken tlmenen persze, ha valban jl akarunk jrni, nem rt konzultlni a gyrtval. A j nyereg titka a ksztje mhelyben rejlik, nem mindegy ugyanis, milyen anyagokbl kszl. Sajnos a kelletnl jval tbb nyerget gyrtanak le azzal a filozfival, miszerint ami bell van, nem ltszik. Nem kvnom senkinek, hogy szt kelljen szednie egy ilyen pldnyt, nekem volt rszem benne elg. A gond ezekkel rgtn a vznl kezddik. Kisebbfajta szentsgtrsnek szmt, ha egy westernnyereg vza nem fbl van. n tallkoztam mr mindenfle anyaggal, manyagtl kezdve az reges vegszlig. Knnyek, de ha gyengbb minsgben kszltek, nem tartjk pldul a csavart s a szeget, ennek megfelelen hnapok mltn egyszeren elhagynak magukrl dolgokat, amiket lehetetlen visszafogatni. Van aztn, amelyik fa ugyan, de feny, radsul egy tmbbl van margppel kifaragva, s olyan rafinlt szlirny-elhelyezssel, hogy kisebb ignybevtelnl is gynyren trik. A vzra aztn felkerlnek a nagy alsszrnyak, melyek egy rteg vastag br helyett hromrtegek: kzpen egy formra szabott farost lemez (!), arra fellrl egy vkony brborts (csak ahol ltszik), alulrl pedig festhenger-(npszer nevn teddiber) anyagot kapnak prna gyannt. Ezt tzgp kapcsokkal fogatjk a vzra. Az lrsz alapja egy ugyancsak formra szabott horganylemez lap. Erre kerl a szintn hromrteg lrsz: kznsges srga matracszivacsra vkony br, s hogy ezt dszvarrssal ssze lehessen lteni, alulra sznes planyag. "Csak addig ne essen szt, amg leviszi a lpcsn." Ezeket a darabokat 50-100 ezer forintig terjed ron lehet megvsrolni, s igencsak ki kell nyitnunk a szemnket, ha ilyen rkategriban kvnunk nyereghez jutni. Fontos mr j elre letisztzni magunkban, hogy milyen ignybevtelnek fogjuk kitenni a jvben, s ennek alapjn vlasztani akr egy olcsbb, de a fontosabb kritriumoknak mg megfelel, vagy drgbb, de hosszabb let, nyzhatbb gyrtmnyt. Igazi minsg hazai viszonylatban 200 s 300 ezer forint kztt mr kaphat, klfldn� Nos, lttam mr 4000 dollrosat is. Mi a klnbsg? Zongorzni lehetne.
Az a nyereg, amelyikre vgl is vek mltn azt mondjuk, megrte az rt, szintgy a favznl kezddik. Egyik fajtja kemnyfbl, egy tmbbl faragva kszl, de ers nyersbrrel bevonva; a msikat pedig rugalmas lemezekbl rtegelik, vagy vastagabb faszeletekbl forgatjk ssze szlirnnyal ellenttesen, majd utna munkljk formra. Ha megfelelen van felrakva s kell vastagsg, a nyersbr csodlatos stabilitst klcsnz a vznak, szinte trhetetlenn teszi. Vizes llapotban jl nyjthat, szrads kzben pedig igyekszik visszanyerni eredeti alakjt, ezrt a leglehetetlenebb formra is kivlan rfeszl, a szegeket s csavarokat pedig ersen tartja. Az lrsz alapjul is ez az anyag szolgl. Hasznlat sorn a betonkemnyre szradt, formra fesztett brt a l kiprolgsa enyhn felpuhtja, gy az felveszi az lgumk formjt, s az lsbr a lovashoz alakul. Amennyiben a vz ltztetsnl a legjobb minsg s kell vastagsg brket hasznljk, a nyereg id- s kopsll lesz, annyira, hogy valsznleg egsz letnkben hasznlhatjuk. |